Prastará hra (dříve známá jako Molekuly) vhodná pro větší skupinu účastníků, třeba na delší nudné cestě. Po vedoucím vydaném povelu „počet a místo“ se účastníci musí co nejdříve „přicucnout“ k libovolným jiným účastníkům tak, aby jich byl přesně daný počet a dotýkali se „místem“. Příklad: vedoucí zavelí „4 koleno“ a všichni se snaží udělat co nejdříve skupinky po čtyřech, kde se budou navzájem dotýkat kolenem. Možnosti dotýkání jsou různé: ruka, noha, nos, ucho, záda,... ale i zelená, bota, batoh,...
Ideální hrátka do vlaku na cestu. První řekne např. jelen, druhý laň, třetí kolouch, čtvrtý řekl nové zvíře a takto stále dokola. Kdo se splete vypadává ze hry.
Verze do místnosti – na kartičky napíšete jména zvířecích tatínků, maminek a dětí a poschováváte po místnosti (nebo i venku v lese např.). Vyhrává ten nejrychlejší kdo přinese kompletní rodinu, nebo kdo přinese nejvíce rodin.
Krátká bodovačka v klubovně, dlouhá cesta vlakem, součást složitější hry, všude tam můžete s výhodou využít následující hrátku. Zadání zní: Najděte cestu od jednoho slova ke druhému, změnit můžete vždy jen jedno písmenko a na každém místě cesty musí jít o smysluplné slovo (podstatné jméno, sloveso, …).
Pro příklad mezi slovy KOS – LAŇ je možná cesta kos – los – lok – lak – laň. A jaká bude cesta pro slova KOPÍ – MASO, PUSA – TÍHA, DRUH – MRÁZ, LUSKY – HOLKA?
Hra má spousty možných variant ve formě omezení na podstatná jména, rostliny, zvířata, pohádkové postavy, … Výběr počátečních a koncových slov může být volen v závislosti na legendě hry pro kterou potřebujete hrátku využít. Samozřejmostí je, že vyzkoušíte, že mezi danými slovy je možné cestu najít.
Psaní vět ze slov začínajících stejným písmenem je známé a při používání s mírou oblíbené. Písmeno se vylosuje, všechny družiny/dvojice/jednotlivci by však měly mít současně stejné písmeno. Písmeno volte uvážlivě je lépe předem vyzkoušet, s některými se smysluplná věta zrovna udělat nedá, i s běžnými písmeny budou určitě některé věty zábavné. Hrátka se dá použít na úvod schůzky, při čekání na vlak či v něm, nebo i jako vymýšlení zaklínadla k uchlácholení černokněžníka nebo jiného kouzla ve větší hře.
Několik ukázek přímo od dětí:
U většiny přírodních národů se kromě šamana vyskytují rituální území, posvátné předměty,… ba někdy i slova, která se nesmí vyslovovat. Ostatně, to přetrvává dosud – i nyní jsou slova, která se v určité společnosti rozhodně nesluší pronést…
Následující hra prověří sebeovládání účastníků, nejlépe na vícedenní akci. Na začátku akce (či každé ráno) dostanou všechny děti pět pomocných platidel a je vyhlášeno slovo (pro starší: oblast), které je pro ten den TABU (mladší třeba: žízeň, cesta, chata,… starší: internet, škola, fotbal,…). Každý se během dne snaží otázkou či jinak přimět kohokoliv z ostatních, aby uvedené slovo vyslovil.
Prokecnuvší se dopustil vážného společenského prohřešku a platí pokutu (= přichází o jedno pomocné platidlo), prémii naopak získá ten, který hanebníka odhalil (= získává ono platidlo). Na konci dne se platidla sečtou a vyhodnotí.
Poznámky: